Művészeti együttműködés

218

A Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola a 2017/2018-as tanévben a Müpa partneriskolája, melyről Endrei Mónit, az iskola történelem tanárát kérdeztük.

A Bálint Márton is részt vesz a Müpa partneriskola programjában. Hogyan kezdődött a két intézmény kapcsolata?

Osztályommal tavaly bérletet vásároltunk Selmeczi György és a Színház-és Filmművészeti Egyetem által remekül feldolgozott „A zenés színpad világa” sorozatra. Később levélben megkerestem Pintér Dórát, aki a Müpa részéről ezt a programot figyelmünkbe ajánlotta, és gratuláltam neki. Valahogy így kezdődött…

Mit takar a program?

A partneriskolák a Müpa saját szervezésű, fizetős programjain való részvétellel bónuszpontokat gyűjthetnek. Ilyen alkalomnak minősül az „Iskoláskoncert”, a „Teremről teremre” háznéző program, az „OrgonaExpedíció”, melyek után látogatónként egy, a Minimatiné, Hang-szer-szám, és Matinékoncert, melyek után kettő, és egyéb, a Müpa saját előadásai, melyeken jegyenként három bónuszpont illeti az iskolát. Ezeket a pontokat később exkluzív pontokra válthatjuk be:

Ilyen exkluzív program egy koncert az iskolában, vagy például a MUS-E Kreatív zenés foglalkozás. A „Hangoló”, „Zenebona – Ne csak hallgasd”, „Zenés tízórai” és Hangulat Junior programokon ingyenesen, szintén bónuszpontok gyűjtésével vehetünk részt.

A Müpa egyes saját rendezésű, előzetesen meghirdetett hangversenyein ezen kívül a gyerekek 500 forintos diákjeggyel vehetnek részt, illetve előzetes egyeztetés alapján csoportos diákjegyek igénylésével a harmadik emeleti karzaton kaphatnak helyet korlátozott számban. A partneriskolák pedagógusai számára a Müpa eseti jelleggel kedvezményes árú jegyek vásárlásának lehetőségét kínálja fel.

– Az iskola milyen további módo(ko)n próbálja a kultúra iránti érdeklődést erősíteni?

– Valamilyen formában mindig erre törekszünk. Akkor is, amikor kötelező anyagot dolgozunk fel, és szakirodalmat ajánlunk, akkor is, amikor egy téma feldolgozásánál eszünkbe jut, hogy „tényleg, van egy film…”, amikor napi aktualitással bír egy kiállítás, és a gyerekek figyelmébe ajánljuk, de ezt célozza meg egy közös korcsolyázás is, mert minden együttes élményben számtalan lehetőség van. Sokszor mi magunk sem tudjuk, amikor belépünk a tanterembe, milyen váratlan lehetőségünk lesz az órán…de értem, mire gondol, hiszen az iskola arra törekszik, hogy a tanulók számára „tágítsa a világot”, és ez nem merülhet ki estenkénti negyvenöt percben. Nem ismerek olyan osztályfőnököt, aki félévente két-három alkalommal ne vinné el osztályát közművelődési programra, viszont sok olyat, aki havonta vállalkozik rá: színházba, kiállításokra, előadásokra.  A Müpa ilyen tekintetben különleges lehetőség: alsó tagozatos korosztálytól a középiskolás diákokig sok mindenkit képes megszólítani.

– Eltelt egy félév, mi a gyerekek véleménye a programról? Várható, hogy az iskola a jövőben is folytatja az együttműködést?

– A gyerekek nem szembesültek az egyedi alkalmak programszerű jellegével, ők alkalmanként minősítik az előadásokat. A tapasztalat azt mutatja, hogy van igény a folytatásra, remélem, hogy a Müpa részéről is ez a szándék.